Over Respons
Bijna 30 jaar geleden startte Lex Kruijver een onderzoeksbureau gespecialiseerd in evenementen informatie. Het kreeg de naam Respons en het werd gevestigd in Amsterdam. Er werden data verzameld, verrijkt en geanalyseerd. Dat gaf inzicht in bijvoorbeeld bezoekersaantallen, bezoekersprofielen, organisatoren, sponsoren, subsidies én mediabereik. Er bleek een grote behoefte aan neutrale gegevens en Respons ontwikkelde zich tot autoriteit.
Uitkomsten van het onderzoek werden gepubliceerd in periodieke, onafhankelijke ‘monitoren’ zoals de TOP100, de Gemeente Top 50 (G50) en de Sponsor Monitor. In samenwerking met verschillende partners / brancheorganisaties kwamen de Beurzen Monitor en Festival Monitor tot stand.
Het kenniscentrum voor evenementen kreeg steeds meer vraag naar aanvullende kennis, specifieke onderzoeken en advies. Kruijver besloot dergelijke opdrachten vanuit Adviesbureau De Nieuwe Aanpak (DNA) uit te voeren. In die tijd ontstonden ook de eerste contouren van een nieuw vakgebied: citymarketing. Evenementen waren daarbinnen een belangrijk instrument. Opdrachten van DNA hadden vaak elementen van citymarketing én evenementen.
Doordat de nieuwe branches evenementen en citymarketing professionaliseerden, ontstond behoefte aan kennisuitwisseling. Als antwoord ontwikkelde Kruijver het Nationaal Congres Citymarketing (2008) en het Nationaal Congres Evenementen (2014). Ook nam hij het initiatief voor prijzen die de ontwikkeling van de vakgebieden moesten stimuleren. Nog steeds zijn deze congressen en awards van grote waarde.
In 2018 startte Eduard Pieter Oud als adviseur op het gebied van citymarketing en toerisme. De voormalig directeur van onder meer Amsterdam Marketing ging de samenwerking aan met Lex Kruijver. Al hun activiteiten werden voortaan onder het Respons label uitgevoerd en vanaf dan profileert Respons zich als hét kennis- onderzoeks- en adviesbureau voor evenementen, toerisme en citymarketing.
Respons kent twee onderdelen. Het is nog steeds een onderzoeksbureau waarmee het ooit begon. Nog steeds verzamelen, verrijken en analyseren researchers evenementendata. Daarnaast is het een adviesbureau. Onze specialisten zijn inzetbaar voor maatwerk adviesopdrachten, onderzoek, interim management, analyses, publiek-private samenwerking, gebiedsmarketing, management & organisatie vraagstukken, kwartiermakerschap, quick scans en presentaties.
Wij zijn nog steeds actief betrokken bij de toonaangevende vakcongressen en -prijzen voor de evenementen- en citymarketingsector. Verder hebben we partnerships met (branche)organisaties uit de bedrijfstakken evenementen, toerisme en citymarketing.
Respons heeft door de jaren heen een brede en veelal trouwe kring van afnemers en opdrachtgevers opgebouwd. Daaronder bevinden zich organisatoren, locaties en toeleveranciers van evenementen, overheden, marketingorganisaties en (gespecialiseerde) onderwijsinstellingen.