Over Respons
30 jaar geleden startte Lex Kruijver in evenementen informatie gespecialiseerde onderzoeksbureau Respons in Amsterdam. Er werden data verzameld, verrijkt en geanalyseerd. Het inzicht dat daardoor ontstond voorzag in een grote behoefte. Bijvoorbeeld voor gegevens over bezoekersaantallen en -profielen, organisatoren, sponsoren, subsidies en mediabereik. Respons geldt vanaf dat moment als autoriteit op het gebied van evenementen data.
Uitkomsten van onderzoek werden onder andere gepubliceerd in periodieke, onafhankelijke ‘monitoren’. Nog steeds geven we de TOP100, de Gemeente Top 50 (G50) en de Sponsor Monitor uit. In samenwerking met verschillende partners / brancheorganisaties kwamen de Beurzen Monitor en Festival Monitor tot stand.
Professionalisering evenementen & citymarketing
Het kenniscentrum voor evenementen kreeg steeds meer vraag naar aanvullende onderzoeken en advies. Kruijver voerde die opdrachten vanuit Adviesbureau De Nieuwe Aanpak (DNA) uit. In die tijd ontstonden de eerste contouren van een nieuw vakgebied: citymarketing. Opdrachten van DNA hadden vaak elementen van citymarketing én evenementen.
De nieuwe vakgebieden evenementen en citymarketing professionaliseerden. Daarmee ontstond behoefte aan kennisuitwisseling. Als antwoord ontwikkelde Kruijver het Nationaal Congres Citymarketing (2008) en het Nationaal Congres Evenementen (2014). Ook nam hij het initiatief voor prijzen die de ontwikkeling van de vakgebieden moesten stimuleren. Nog steeds zijn deze congressen en awards van grote waarde.
Uitbreiding
In 2018 startte Eduard Pieter Oud als adviseur op het gebied van citymarketing, leisure en toerisme. De voormalig directeur van onder meer Amsterdam Marketing ging de samenwerking aan met Lex Kruijver. Hun activiteiten worden vanaf toen onder Respons label uitgevoerd. Het bureau is gespecialiseerd in evenementen, toerisme en citymarketing
Onderzoek, advies en interim
Respons is nog steeds het onderzoeksbureau waarmee het ooit begon. Wij verzamelen, verrijken en analyseren evenementendata. Daarnaast is het een adviesbureau met als specialisatie evenementen, toerisme, citymarketing, leisure, recreatie, etc. Onze specialisten zijn inzetbaar voor bijvoorbeeld adviesopdrachten, interim management, analyses, publiek-private samenwerking, gebiedsmarketing, management & organisatie vraagstukken, quick scans en presentaties.
Nog steeds is Respons betrokken bij de toonaangevende vakcongressen en -prijzen voor de evenementen- en citymarketingsector. Verder hebben we partnerships met (branche)organisaties uit onze vakgebieden.
Door de jaren heen heeft Respons een brede en trouwe kring van afnemers en opdrachtgevers opgebouwd. Daaronder bevinden zich organisatoren, locaties en toeleveranciers van evenementen, overheden, marketingorganisaties en (gespecialiseerde) onderwijsinstellingen.