Zware corona klappen voor top 50 dagattracties in 2020

De Nederlandse dagattractie sector kijkt terug op een gitzwart 2020 als gevolg van corona. In 2019 zagen we nog een recordaantal bezoeken met ruim 49 miljoen. In 2020 stopt de teller op een schamele 20 miljoen bezoeken. Dit is een daling van bijna 60%. De grootste daler in aantallen De Efteling. Daar passeerden 2,4 miljoen minder mensen de toegangspoort. Ondanks de zware terugval in bezoekaantallen (-/- 45%) bleef De Efteling wel de grootste dagattractie in 2020. In relatieve zin was de Keukenhof de grootste verliezer. Het park bleef de gehele periode van 10 weken gesloten en ontving geen bezoekers. opvallend is dat er naast De Efteling, alleen de Uithof Den Haag en het Rijksmuseum Amsterdam zich als traditionele Top 10 attracties hebben kunnen handhaven.  

Dagattracties terug op het niveau van 1990

In de jaren 2015 – 2019 steeg het bezoekaantal van de 50 grootste dagattracties met bijna een kwart. In de periode 2010 – 2019 zagen we een bezoekersgroei van bijna 40%. Met de terugval naar 20 miljoen bezoeken is de top 50 meer dan gehalveerd. De sector bevindt zich op het niveau van eind jaren tachtig, begin jaren negentig van de vorige eeuw.

Opnieuw zware verliezen in 2021

Voor 2021 verwachten wij dat het herstel broos zal zijn. Volgens het Openingsplan dat het kabinet op 13 april jl bekend maakte, mogen de buiten dagattracties vanaf 11 mei weer mensen toelaten. De binnen dagattracties volgen als het goed is twee weken later. De verwachting is dat de dagattracties pas verder in het jaar op de normale bezettingsgraad zullen uitkomen. 2021 wordt dus niet het hersteljaar waar de sector op had gehoopt en nodig heeft. Opnieuw moet rekening worden gehouden met verliezen van enkele honderden miljoenen euro’s. De omzetderving van de 50 grootste dagattracties in 2020 wordt door Respons geschat op ca € 1 miljard.

MRA krijgt grootste klappen

De Metropoolregio Amsterdam (MRA) is in normale jaren koploper in de Top 50 Dagattracties. Nu zij hier de grootste klappen gevallen, vooral door het wegblijven van internationale bezoekers. De MRA noteerde in 2020 zes miljoen bezoeken, tegen ruim 21 miljoen bezoeken in 2019. Het is een daling van 72%. Amsterdam trok een zware ‘corona-wissel’ met een verlies van ruim 13 miljoen bezoeken (-/- 70%). De Zaanse Schans, normaal koploper bij de ontvangst van internationale bezoekers zag ruim 1,6 miljoen bezoeken verdampen. Vorig jaar ontving het openluchtmuseum slechts 345.000 bezoeken.  

Ook de dagattracties in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag hadden het vorig jaar zwaar. De attracties in de regio trok 6,3 miljoen bezoeken minder. Hiervan zijn er 1,5 miljoen van de Keukenhof die in 2020 helemaal niet open ging.  

Andere regio’s leverden ook vele miljoenen bezoeken in, maar wisten de verliezen te beperken tot gemiddeld zo’n 42%. Zo trok Het Nationale Park De Hoge Veluwe vorig jaar een half miljoen betalende bezoeken. Dat is 20% lager dan in 2019. Walibi Holland hield met een daling van 29% de schade ook beperkt. Koninklijke Burgers’ Zoo en Attractiepark Toverland trokken beiden 38% minder bezoeken dan in 2019.  

Vooral zware averij voor binnenattracties

De grootste klappen vielen relatief gezien bij de 24 binnenattracties  (met name musea) uit de traditionele top 50. Zij zagen een daling van 65% (bijna 12 miljoen bezoeken). In absolute zin was de daling bij de 26 buitenattracties groter (-/- 17,6 miljoen). Maar percentueel gezien was de daling iets lager (-/- 56%). 

Internationale bezoekers

In 2020 trokken de 10 grootste internationale dagattracties bijna 12 miljoen (-/- 85%) bezoeken minder dan in 2019. Driekwart van het verlies aan internationale bezoeken kwam voor rekening van de regio Amsterdam (inclusief Zaanse Schans).  

*Geen herkomstcijfers 2020 aangeleverd, inschatting Respons

Het gemiddelde percentage internationale bezoekers daalde van bijna 75% in 2019 naar 46% in 2020. De Keukenhof (geen bezoekers in 2020) en de Zaanse Schans (20% internationale bezoeken in 2020) waren de grootste verliezers. Opvallend waren de (vrijwel) gelijk gebleven percentages internationale bezoekers van de Heineken Experience (90%) en A’dam Toren (65%/62%). Uiteraard trokken beide dagattracties wel fors minder bezoekers in 2020.  

De Top 50 Dagattracties is een van de publicaties van Respons. Hiernaast doen wij jaarlijks onderzoek naar de verschillende onderdelen van de evenementensector. De uitkomsten publiceren we in zogeheten monitoren. Deze kunnen éénmalig of in abonnementvorm worden afgenomen. Meer weten over onze dagattracties? Dan is een abonnement op onze database een goede optie.

FACTSHEET ATTRACTIE TOP 50 2020

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + een =