Corona is drama voor binnenstad

Corona is een drama voor de binnenstad en dan met name de coronamaatregelen. Natuurlijk, in een pandemie is het lastig beslissingen nemen. In dit blog dan ook geen discussie over de maatregelen zelf, maar meer over de gevolgen voor de binnenstad. De centra van steden hadden het ook voor de ontdekking van Covid19 lastig. De opkomst van het online shoppen leidde al tot minder winkels en  leegstand. Zowel ketens als lokale winkeliers sloten vestigingen. Weliswaar groeide het horeca aanbod maar dat vulde zeker niet alle ontstane ruimte. Daar komen de gevolgen van corona dus bovenop. Open, dicht, open, dicht en juist in de tijden dat veel ondernemers het belangrijkste deel van hun omzet moeten maken. Je kunt nog zo’n goede ondernemer zijn, je moet wel mogen ondernemen.

Diversiteit van de stad

Hoewel de schade van de lockdowns vooralsnog beperkt lijkt, is de vrees voor grote aantallen sluitingen van winkels en horeca bedrijven groot. Hebben we straks een binnenstad alleen nog drogisterijen, supermarkten en andere essentiële winkels? Wellicht komen er straks regelingen om het financiële (voorraad- en omzet)verlies te beperken, maar wat doet het met de ondernemer? Heeft die er nog vertrouwen in? Of verwachten ze dat nu hun klanten weer massaal naar de online shops worden gestuurd ze straks in mindere mate terugkomen?

Het gevolg kan zijn dat ondernemers die voor corona ondanks de concurrentie van webwinkels een goede boterham konden verdienen, definitief de handdoek werpen. Bij gebrek aan perspectief. En de angst is dat vooral die winkels die de stad divers en daarmee het bezoek aantrekkelijk, maken het loodje leggen.

In de horeca hetzelfde verhaal. Hoewel het lijkt alsof de bedrijven met in ieder geval een terras het aardig doen en er toch best nog wel wat kon, is ook hier de nood hoog. Ook creatieve horeca ondernemers moesten gewoon hun tent sluiten. En voor veel binnenstad bedrijven biedt thuis bezorgen nauwelijks soelaas. Daarbij, de financiële compensatie is beperkt. En wat te denken van ondernemers die juist in coronatijd zijn gestart. We zouden ze moeten koesteren maar ze worden hard gestraft. Ze mogen buiten hun schuld niet ondernemen en worden ook nog eens niet gecompenseerd.

De vrees dat de binnensteden worden uitgekleed is groot. Juist die leuke lokale winkeliers en horecabedrijven zorgen voor de diversiteit in de binnenstad. Ze brengen beleving en maken de stad een bezoek waard. Een goede mix van ketenbedrijven en (veel) lokale ondernemers blijkt juist een grote aantrekkingskracht te hebben.

Breda Carnaval Evenementen

Evenementen

Het centrum is in veel gemeenten het decor voor evenementen. De afgelopen twee coronajaren was daar echter weinig sprake van. Er zijn zeker zorgen over het organiserend vermogen. Zijn er straks nog wel organisatoren over van die leuke, lokale evenementen? Er zijn signalen dat als alles nog langer duurt professionele organisatoren en toeleveranciers omvallen. Maar ook zien we dat vrijwilligers afhaken na twee jaar te hebben stilgestaan.

Maar daarnaast zou het verdwijnen van die lokale winkels en horecabedrijven een harde klap zijn voor de evenementen. Juist die ondernemers betalen en organiseren (mee). Of het nu gaat om de intocht van Sinterklaas, culturele optredens of shopping nights, zij maken zich er hard voor. Veel ketenbedrijven, een enkeling uitgezonderd, openen slechts de deuren als er wat gebeurt maar meebetalen of organiseren komt heel zelden voor. Zeker door de “essentiële” ketenwinkels niet.

Toerisme

Grote, middelgrote of kleine steden, corona is een drama voor elke binnenstad. Het bezoeken van steden staat onder grote druk. Steden in traditionele toeristische regio’s in het buitengebied (kust, bos) hebben het nog wel aardig gedaan, dankzij de Nederlander die “Lekker weg in eigen land” ging. Maar steden die gericht zijn op het internationale bezoek hebben het veel zwaarder. En gezien de wispelturigheid van het virus en de maatregelen is het de vraag hoe snel deze markten zich herstellen.

Samenwerken om te zorgen voor een diverse binnenstad met een eigen identiteit is het credo. Waarschijnlijk met een compactere binnenstad. En zorg voor het behoud van evenementen die juist voor extra beleving zorgen. Daar zijn we straks zeker aan toe.

Eduard Pieter Oud,
Specialist Citymarketing

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

negen + 14 =