Respons - Evenementen, Toerisme, Citymarketing

Citymarketing is voor bewoners

Destinatiemarketing en citymarketing worden vaak als synoniemen gebruikt. Regelmatig roepen (lokale) politici dat citymarketing goed is voor de groei van toerisme. De definitie van European Cities Marketing maakt duidelijk dat deze blik te beperkt is: Citymarketing is a shared and common strategy to reach economic development and welfare for inhabitants, visitors and companies within cities. Zelf nuanceer ik deze definitie liever: Citymarketing is a shared and common strategy to reach economic development and welfare for inhabitants via visitors and companies within cities.

Wat ‘men’ vaak bedoelt met citymarketing is toeristische promotie; hard roepen dat jouw stad geweldig is, de ideale plek voor een toerist. De zakelijke bezoeker of de congresganger, eigenlijk interessanter, wordt meestal buiten beschouwing gelaten. Met een beetje geluk wordt er echter al breder gedacht: destinatiemarketing. Een bestemming neerzetten voor toeristisch en zakelijk bezoek vanuit de kernwaarden, het DNA van de stad én wordt er ook rekening gehouden met de eigenschappen en mogelijkheden van een bestemming, de behoefte en de capaciteit.

Integrale citymarketing gaat nog een stap verder. Omdat het gaat om welvaart en welzijn van bewoners, zouden zij een belangrijke stem moeten hebben in de koers. De wensen en behoeften van deze primaire doelgroep ‘bewoner’ heeft ook invloed op de andere twee doelgroepen die we binnen de citymarketing onderscheiden: bezoekers en bedrijven. Feitelijk zijn bedrijven en bezoekers middelen die ingezet worden om het uiteindelijke doel, welvaart en welzijn voor bewoners, te bereiken. Deze visie verklaart ook mijn variant van de definitie.

Hoe bereik je dat bewoners tevreden zijn met de plek waar ze wonen of beter nog, dat ze ook uitdragen dat ze tevredenheid zijn? Het begint met draagvlak voor ‘de stad die je wil zijn’, je DNA. Vervolgens kijk je wat voor bedrijven en bezoekers daar bij passen en in welke aantallen. Een goede citymarketing-aanpak kent een nadrukkelijke rol voor bewoners. Er is geen standaard oplossing.

In Nederland zijn we op veel plekken behoorlijk op weg, om te werken vanuit een geïntegreerde citymarketing aanpak. Anders dan in veel buitenlandse steden die, vaak vanuit economische noodzaak, zich (nog) puur richten op destinatiemarketing. Maar als we echter kritisch kijken worden we nog te vaak belemmerd door de onwetendheid van onze bestuurders. Er ligt dus een schone taak voor alle citymarketeers om de kracht van het vakgebied véél beter uit te leggen. Daarnaast hebben we bijna overal nog een uitdaging als het gaat om de betrokkenheid van de bewoners. Het gaat tenslotte om hún welvaart en welzijn.


Eduard Pieter Oud,
Specialist Citymarketing

 

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Klik hier

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 − 12 =